Izložba ”Kemija mijenja svijet”

U knjižnici Silvija Strahimira Kranjčevića, Zapoljska 1, otvorena je izložba pod nazivom Kemija mijenja svijet, u razdoblju od 12. lipnja do 17.srpnja. 2023.

Cilj izložbe je popularizirati kemiju kao prirodnu znanost,  prikazati modele molekula i kemijskih spojeva kroz praktične radove učenika. Učenici istražujući činjenice o modelu i strukturi prilikom izrade  modela molekula i kemijskih spojeva lakše usvajaju znanja i bolje razumiju kemiju. Spoznavanje kemije kroz nastavni predmet temelji se na pokusu i izradi modela za lakše razumijevanje i učenje. Izrada modela zahtjeva kreativnost učenika kroz uporabu različitih materijala  ( stiropor, drvo, plastelin, glinamol, papir, boja, vuna, plastične kuglice, vata i slično).

Modeli molekula i kristalnih struktura imaju veliku važnost u usvajanju znanja o prostornoj   građi molekula i kristalnih struktura. Kroz izradu modela učenik treba istraživati  činjenice o modelu i strukturi, poštovati određene uvjete izrade kao npr. veličina pojedinih atoma, boja, valentni kutovi  i slično.

Atomi u modelu trebaju biti različito obojani, npr. kisik-crveno, vodik-bijelo, ugljik-crno, dušik-plavo, sumpor-žuto, klor-zeleno.

Kemijskim  spojevima je zajedničko da su mijenjali  i mijenjaju svijet, društvo, život, naš način razmišljanja o svijetu.

Molekula DNA je prva molekula koja označava početak života na Zemlji,  jer ima mogućnost stvaranja sebi sličnih kopija i nalazi se u jezgri stanica. Od pojave te molekule prošlo je 3,5 milijardi godina, ima istaknutu važnost u kriminalističkim serijama, pomlađivanju organizma, zaštiti, zove  se molekula života. U našem tijelu nalaze se najveće molekule u prirodi.

Molekula  su utjecale na razvoj novih tehnologija koje mijenjaju svijet. Naše novo doba koje dolazi je doba nanotehnologije i molekularne biologije, a na to su utjecale molekule DNA-a i fuleren  koje su učenici izrađivali i o njima istraživali.

Razvoj civilizacije povezan je s poznavanjem svojstava metala ili kovina. Svakodnevno koristimo stotine različitih predmeta metalnih, plastičnih, različite legure, nemetale i polumetala. Mnogi su atomi biološki važni, sastavni su dio molekula: hemoglobina, klorofila, vitamina…

Mnogi su elementi bitni za život, biogeni elementi, neki se pojavljuju i kao zagađivači okoliša, teški metali koji su otrovni u malim koncentracijama.

Razvoj zelene kemije je s ciljem pronaći i primijeniti metode koje smanjuju ili eliminiraju uporabu i proizvodnju tvari opasnih za ljudsko zdravlje i okoliš. Najznačajnije načelo odnosi se na rješavanje problema  opasnih kemikalija i smanjenje onečišćenje okoliša.

Znanje kemije nužno je za kemijskog tehničara, liječnika, farmaceuta, geologa, fotografa, veterinara, kozmetičara, biologa, frizera, zubara, forenzičara, nutricionista, molekularnog biologa, te za svakodnevni život.

Znanja iz kemije pomažu u: čitanju i razumijevanju deklaracije s proizvoda, odabir namirnica, da bolje razumijemo kemijske promjene u pripremi hrane, kuhanje, dizanje tijesta, flambiranje, neutralizaciju kiselog sadržaje želudca.  pravilno rukovanje kemikalijama u kućanstvu, njihovo skladištenje, zašto i kako tvari reagiraju, zašto neke tvari svijetle u mraku, neke stvaraju puno pjene, neke mijenjaju boju. Kroz učenje kemije učenici promatraju, opažaju, zaključuju, primjenjuju znanje, usvajaju vještine objektivnog promatranja, zaključivanja i rješavanja problema.

Praktičan rad, plakat, izvodi se prema dobivenim uputama. Učenik opisuje tijek izvođenja praktičnog rada, izvodi zaključak iz izvedenog rada, izlaže teorijska znanja o zadanoj temi .

Zadavanje praktičnog rada – izrade modela svakako ima višestruku korist za učenika.

Kroz rad, izradu modela, učenje, priprema za prezentaciju, javni nastup,  učenici vježbaju  savladavanje  straha, što im je odlična priprema za savladavanje treme za daljnje školovanje.

Izložba je prikazana i na HRT 4, u emisiji Hrvatska danas, 12.07.2023. u 18 sati. U emisiji Hrvatska danas, učenica 7.b razreda, Mia Đukić,  prokomentirala je izvođenje praktičnih radova na dodatnoj nastavi kemije. Na izložbu je povela  svoju prijateljicu Analis Đurđek, također učenicu 7. razreda iz OŠ Ivan Mažuranić.

Zahvaljujem se  roditeljima, učenicima i Dječjem odjelu knjižnice Silvije Strahimir Kranjčević, Petri Dolanjski i Maji Repanić na realizaciji ove izložbe.

Ankica Kolar, učitelj savjetnik