Ljekovite i začinske biljke starih Rimljana

Svake godine učenici petih razreda kurikularno imaju terensku nastavu u arheološkom parku Andautonija na području današnjeg Šćitarjeva .

Prema današnjem Sisku, na trasi rimske ceste Andautonija je bila glavno rimsko urbano, upravno, kulturno i političko središte.  Iskopine pokazuju  da je Andautonija imala: vodovod, kanalizaciju, sustav za zagrijavanje prostorija, rimske ulice, gradsko kupalište , bunar. Ovaj ostatak antičkog grada je mjesto vrlo vrijednih arheoloških nalaza.

Učenici razgledavaju lokalitet uz stručno vodstvo, sudjeluju u raznovrsnim radionicama rimskih igara, društvenim igrama, iskopavanju , sastavljanju iskopanog suđa, oblače se u tunike – toge, pišu po pločicama prekrivenim voskom  stilus pisaljkom koja je na jednoj strani zašiljena , a na drugoj ravna za pisanje.

Iznimno zanimljivo mjesto je „Kuća mirisa“ s različitim osušenim biljkama i mirisima. Rimljanima su mirisi, začinske, ljekovite biljke, plodovi, vino, med i  ocat bili izuzetno važni. U bogatijim kućama  parfem  su stavljali i na  svoje životinje. Imali su poseban „ rimski začin“, začin koji su rimljani  stavljali u sva jela. U bogatijim kućama kuhari su primjenjivali svoje vještine kako bi pripremali komplicirana jela dodavajući začine, preljeve, servirajući hranu na različite načine. Izgled jela bio je podjednako važan kao i okus. Najviše se koristio umak koji se zvao garum.

U sklopu terenske nastave učenici su imali projekt iz predmeta Priroda istražiti i prezentirati ljekovite i začinske biljke starih Rimljana, korisno djelovanje začinskih biljaka na ljudsko zdravlje.

Pojedinačno su istražili slijedeće biljke: vinova loza, kopriva, lovor, ružmarin, lavanda, origano, češnjak, kadulja, menta, bosiljak, leća, smokva, maslina, celer, šafran, peršin, datulja, kumin, proso, kamilica. Neke od ovih biljaka su u Kući mirisa, a neke su izložene i na samom lokalitetu.

Učenici su svoje uratke prezentirali na nastavi. Koristili su različite izvore znanja: Internet, literaturu.

U svoje radove priložili su pojedine biljne dijelove, list, plod, sjemenke, čaj ovisno o biljci koju su istraživali. Ovaj zadatak učenike veseli, jer u petom razredu uče građu i ulogu  biljke cvjetnjače, biljke koje čovjek  uzgaja i  koristi.